Informacje
Kto może zostać objęty pomocą w ramach poradni zaburzeń wieku rozwojowego?
- dzieci z grupy wysokiego ryzyka
- dzieci z wrodzonymi wadami rozwojowymi układu nerwowego (np. przepukliny oponowo-rdzeniowe, małogłowie, wrodzone wodogłowie);
- z chorobami metabolicznymi układu nerwowego;
- z zaburzeniami koordynacji ruchowej pochodzenia centralnego;
- z zespołem mikrozaburzeń czynności mózgu;
- z zespołami aberracji chromosomów (np. zespół Downa);
- z trwałymi dysfunkcjami aparatu ruchu (np. dziecięce porażenie mózgowe, miopatie, zaniki nerwowo - mięśniowe, następstwa chorób urazowych i zapalnych OUN);
- z zaburzeniami integracji sensorycznej;
- z nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym o ustalonej lub bez ustalonej etiologii;
- z wrodzonymi wadami rozwojowymi wielu układów
W ramach oddziaływań Rehabilitacji dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego oferujemy następujące formy oddziaływań terapeutycznych:
Celem oddziaływań fizjoterapeutycznych jest przede wszystkim przywrócenie sprawności i funkcjonowania w życiu codziennym osób dotkniętych urazem, chorobą lub niepełnosprawnością. Nasi terapeuci wykorzystują między innymi METODĘ NDT – BOBATH by pomóc dziecku we wszechstronnym rozwoju ta aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać swoje możliwości na tyle, na ile pozwala istniejące uszkodzenie Ośrodkowego Układu Nerwowego. Pomoc jaką udziela terapeuta przy wykonywaniu ruchu ma zapewnić maksymalny i aktywny udział dziecka a jednocześnie ma on nie wywoływać nieprawidłowych odpowiedzi wynikających ze zbyt dużego wysiłku czy stresu.
Ważna jest dla nas wymiana informacji między terapeutami a rodzicami pozwalająca uzyskać jak największe efekty pracy. Świadomy opiekun jest najlepszym terapeutą dla swojego dziecka.
Psycholog dziecięcy odgrywa bardzo ważną rolę w społeczeństwie, szczególnie w ostatnich czasach kiedy mierzymy się z coraz większymi trudnościami wychowawczymi i nie tylko. Psycholog podejmuje pracę nie tylko z dziećmi ale równie ważni są dla niego rodzice oraz najbliższe otoczenie. Podczas pierwszej wizyty poświęca czas na dokładny wywiad z rodzicem, poznanie zaobserwowanych trudności oraz rozpatrzenie problemu z perspektywy najbliższego otoczenia. Następnie dokonując oceny rozwoju uwzględnia kompetencje społeczne, kompetencje emocjonalne, zachowanie, sposób zabawy, więź z rodzicem jak również procesy poznawcze takie jak pamięć, uwagę, koncentrację. Rodzice w gabinecie mogą liczyć na pomoc z zakresu tak zwanego poradnictwa, czyli doboru zabawek i zabaw adekwatnych do wieku, doboru literatury z zakresu psychologii rozwojowej i wzmacniania kompetencji rodzicielskich, wyboru zajęć wspomagających rozwój.
Jeśli Twoje dziecko nadmiernie reaguje na niektóre bodźce:
- nie lubi być dotykane
- unika określonych rodzajów ubrań, zabiegów higienicznych
- unika chodzenia boso po nieznanym podłożu lub chodzi na palcach
- preferuje określoną konsystencję i smak jedzenia
- unika wchodzenia na drabinki, huśtawki
- jest rozdrażnione w zatłoczonych, głośnych lub jaskrawo oświetlonych miejscach
- lub przeciwnie – wydaje się nigdy nie mieć dość stymulacji i samo jej sobie dostarcza
- celowo uderza ciałem o przedmioty
- nadmiernie lubi zabawy związane z kręceniem, huśtaniem, wspinaniem
- jest mało wrażliwe na ból i zmianę temperatury otoczenia
- lubi zabawy związane z brudzeniem rąk
- ma problemy z równowagą, koordynacją
- z trudem uczy się nowych umiejętności
- ma trudności z koncentracją – łatwo się rozprasza i nie potrafi dokończyć rozpoczętej czynności
- ma problemy w interakcjach społecznych
Mogą to być sygnały zaburzeń w Integracji sensorycznej. Kluczowe dla specjalistów jest zrozumienie i monitorowanie tego, jak dziecko przetwarza informacje sensoryczne. Szybki proces diagnozy, wdrożenie odpowiednich oddziaływań pozwala pomóc dzieciom lepiej zrozumieć świat i nabrać nowych umiejętności do radzenia sobie z otaczającym światem.
Treść…
Treść…
Zespół
- Renata Malik – neurologopeda, oligofrenopedagog, pedagog resocjalizacji, psychologiczne wsparcie rozwoju dzieci i młodzieży z problemami
- Beata Skopińska – Zajda – neurologopeda, pedagog
- Weronika Baryła – neurologopeda, oligofrenopedagog
- Wioleta Dudzic – psycholog kliniczny, neuropsycholog kliniczny
- Anna Chwałowska – terapeuta Integracji Sensorycznej, oligofrenopedagog, terapeuta wczesnego wspomagania
- Małgorzata Kołodziejczyk – terapeuta Integracji Sensorycznej, logopeda
- Dominika Czerwińska – fizjoterapeuta, terapeuta NDT-Bobath, terapeuta Integracji Sensorycznej
- Ewa Stankowska – terapeuta zajęciowy, terapeuta ręki
- Marta Bojanowska – fizjoterapeuta
- Kinga Krasoń – fizjoterapeuta, oligofrenopedagog
- Kamil Krasoń – fizjoterapeuta
- Marta Pietraszko – fizjoterapeuta, terapeuta NDT – Bobath, NDT – Bobath Baby
- Monika Kłoczko – psycholog